JA21 Luchtvaartplan
Jul 22, 2025
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 presenteert het ‘Luchtvaartplan 2030’. De partij pleit voor een koerswijziging in het luchtvaartbeleid, waarin betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, een realistische benadering van verduurzaming en het behouden van banen centraal staan. Volgens JA21 raakt het huidige beleid Nederlandse reizigers onnodig hard: 70% van de prijs van een vliegticket dreigt straks uit belastingen en heffingen te bestaan, tegelijkertijd blijven investeringen uit en wijken passagiers uit naar luchthavens net over de grens.
“Als vliegen vanaf Schiphol te duur wordt, stappen mensen simpelweg in de auto richting Zaventem of Weeze,” zegt Joost Eerdmans. “De beoogde CO2 reducties en andere klimaatvoordelen zijn daardoor nagenoeg nihil, maar er gaan wel banen en welvaart in Nederland verloren.”
Nederland prijst zich volgens Eerdmans met nationale heffingen, stijgende havengelden en eenzijdige beperkingen uit de markt, terwijl omringende landen hun luchtvaartsector juist versterken. Dat heeft grote gevolgen voor werkgelegenheid, toerisme en logistiek in het hele land.
Bied Schiphol weer perspectief op groei:
JA21 wil dat Schiphol zijn rol als internationale mainport behoudt en op termijn weer kan doorgroeien. De luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen die daar opereren hebben recht op een gelijk Europees speelveld. In tegenstelling tot wat andere landen doen, wordt Schiphol in Nederland geconfronteerd met verdere beperkingen.
Een nachtsluiting zou een stap in de verkeerde richting zijn. Vrachtvluchten wijken uit, overstapverkeer verdwijnt en tienduizenden banen komen in gevaar. Met de inzet van stillere vliegtuigen en een verbod op de meest lawaaiige toestellen wordt al 30% geluidsreductie in de nacht gerealiseerd, ruim boven het gestelde doel. Extra maatregelen, zoals een (gedeeltelijke) sluiting of nog minder vluchten, zijn daarom onnodig en onverstandig. Zodra de reductiedoelen zijn gehaald, wil JA21 stapsgewijs terug naar 500.000 vliegbewegingen per jaar en Schiphol ook perspectief bieden om op duurzame manier door te groeien.
Naast perspectief voor Schiphol doet JA21 ook andere concrete voorstellen om de Nederlandse luchtvaartsector concurrerend te houden en te versterken:
-
Vliegen voor iedereen betaalbaar houden: Nederland dreigt met de hoogste vliegtaks van Europa opgezadeld te worden. JA21 wil de nationale vliegbelasting schrappen, havengelden verlagen en plannen voor een transferbelasting van tafel halen.
-
Investeren in verduurzaming: JA21 wil een verduurzamingsfonds oprichten, gefinancierd vanuit het Europese emissiehandelssysteem (ETS). Duurzame brandstoffen (SAF), elektrisch vliegen en waterstofinnovatie moet daarmee betaalbaarder worden gemaakt om technologisch concurrerend te blijven.
-
Versterken van regionale luchthavens: JA21 wil Lelystad Airport zo snel mogelijk openen voor passagiersverkeer en pleit voor versnel besluitvor
“Met dit plan houden we vliegen betaalbaar, versterken we onze economie en maken we werk van verduurzaming zonder Nederland op slot te zetten,” aldus Eerdmans.